شرکت آرسس

روانکاری رولبرینگ ها

روانکاری رولبرینگ ها

چگونگی یک بررسی کاربردی و به موقع می تواند از بروز مشکلات جلوگیری کند و از هزینه ها بکاهد. روانکاری به موقع و صحیح برای اطمینان داشتن از عملکرد رولبرینگ ها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. اما متاسفانه از به کاربردن آن چشم پوشی و صرف نظر می شود. هدف اصلی روانکاری و جداسازی سطوح فلزی اجزای بلبرینگ می باشد که با یک لایه ی نازکی ازروغن از فرسودگی آن جلوگیری می شود.

روانکاری یک اصل بسیار مهم در کل سیستم بلبرینگ و رولبرینگ می باشد و باید مورد توجه قرار بگیرد، همان طور که می دانید حدود 60-40 درصد خرابی بلبرینگ ها بر اثر روانکاری نادرست پیش می آید که همین علت سبب شده است به اجمال درمورد آن توضیح داده شود. دلایل خرابی بلبرینگ در بدو شروع نصب بلبرینگ رخ می دهد. نصب نادرست و ضربه زدن با چکش به بلبرینگ اولین گام های خرابی بلبرینگ را شامل می شود. دلیل دیگر و بسیار مهم روانکاری نادرست ، نگهداری غیراصولی از بلبرینگ و تکرر روانکاری بدون در نظر گرفتن زمان و میزان مورد نیاز برای روانکاری می باشد.

از معیارهای انتخاب روانکار مناسب می توان به تحمل بار بلبرینگ، دمای عملکرد، دمای محیط بلبرینگ ها ، میزان سرعت و مقدار آلودگی بلبرینگ ها اشاره کرد.به عنوان بخشی از ملاحظات نظری و فنی روانکاری باید بسیار با دقت انجام شود. یکی از عوامل مهم در روانکاری غلظت و چسبناکی روانکار می باشد، این نوع روانکار ها موجب کاهش میزان فرسودگی بلبرینگ ها می گردند.

تست مقایسه روانکار غلیظ و رقیق

در یک تست کاربردی بلبرینگ ها در گیربکس به طور همزمان روانکاری می شدند و هر دو گیربکس به طور یکسان با روغن هایی با غلظت بالا و چسبناک و غلظت کم پر می شدند. هر دوی این گیربکس ها به مدت 500 ساعت به همان شکل نگه داشته و مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. در بازدیدهای بعدی که توسط محققین انجام شد بلبرینگ روانکاری شده با روغن با غلظت پایین علائم از بین رفتن رنگ بلبرینگ و فرسودگی در سطح بلبرینگ کاملا قابل مشاهده بود است در حالی که بلبرینگ روانکاری شده با روغن چسبناک و غلظت بالا هیچ گونه علائمی از فرسودگی را نداشتند.

یکی از نگرانی های مصرف کننده برای مصرف روانکار با غلظت و چسبناکی بالا اتلاف انرژی بیشتر می باشد در حالی که بلبرینگ های گیربکس با روانکار غلیظ تر زیان و خرابی کمتری داشته و دمای محیط آن پایین تر از دیگر بلبرینگ می باشد.با توجه به مثال مطرح شده می توان قابلیت عملکرد و ماندگاری بلبرینگ ها را به طور قابل توجهی به وسیله ی ارزیابی درست، تنظیم روانکاری بهبود بخشید و موجب کاهش قیمت و هزینه های اولیه شود واز خرابی ناگهانی بلبرینگ ها جلوگیری به عمل آید. به طور کلی هر چه زودتر مشکلات مربوط به روانکاری گزارش داده شود می توان راحت تر و مقرون به صرفه تر با عوامل ایجاد کننده ی مشکلات مقابله کرد و یا از بروز آن جلوگیری نمود.

 

 

اطلاعات تماس 02177611903 02177618554 02177618454 02177613604 09905750992

@RcesIndustry

Info@rces.ir
contact