شرکت آرسس

کاربرد سنسور التراسونیک برای بلبرینگ

کاربرد سنسور التراسونیک برای بلبرینگ

یک کوره بزرگ مانند تصویر زیر در ابعاد20  متر به طول 5 متر عرض را می توان با دستگاه اولتراسوند بررسی کرد این کوره  توسط 4 موتور بزرگ چرخانده می شود که هر یک از این موتور ها دارای دو مجموعه بزرگ از بلبرینگ می باشند. این موتور ها باعث چرخش کوره شده و سرعت آنها بین 7-10 rpm است که نشان دهنده این است که این بلبرینگ ها جزو دسته بلبرینگ های سرعت پایین می باشند که عیب یابی آنها جزو مسائل چالش بر انگیز است.

برای بررسی و شناسایی خرابی همه بلبرینگ ها از سنسور اولتراسونیک استفاده می شود و تقریباً همه بلبرینگ ها صدایی نرم و مناسب در حدود 0 دسیبل را دارا هستند به جز یکی از آنها که صدای آن در حدود 2 دسیبل است که  این صدای شنیده شده از هدفون (صدای حرکت بلبرنیگ ها که 0 دسیبل بوده است) متفاوت بود : مانند سایر بلبرینگ ها صدای صاف را دارا نیست و صدایی تکرار شونده  ضربه ای را نشان می دهد که این صدا به بازرس اعلام می کند که ممکن است مشکلی وجود داشته باشد.

دستگاه التراسوند برای نظارت بر وضعیت بلبرینگ هایی که سرعت آهسته دارند بسیار مفید می باشد به ویژه سنسور التراسونیک  قادر است هشدار در خرابی را حتی در بلبرینگ با سرعت های بسیار پایین به پرسنل تعمییر و نگهداری ارائه دهد. برای بلبرینگ های سرعت آهسته، باید به کیفیت دسیبل صدا و قرار دادن یک هشدار برای آن اعتماد نکرد، برای این کار لازم است از سنسور های اولتراسونیک با قابلیت ضبط صدا مانند Ultraprobe 15000 استفاده شود و سپس فایل صوتی را روی یک نرم افزار طیف صدا مانند Spectralyzer آنالیز و سپس آن را تجزیه و تحلیل کرد. متخصصان تعمیر و نگهداری می توانند به سادگی صدای تولید شده توسط بلبرینگ را ضبط کنند و فایل صوتی را در نرم افزار Spectralyzer بارگذاری کرده و آن را تجزیه و تحلیل کنند و به علت خرابی پی ببرند.

تجزیه و تحلیل صدا های بلبرینگ زیر، به وضوح نشان می دهد  که در فرکانس صدا مشکلی وجود دارد که با تجزیه و تحلیل مشخص می شود که کنس بیرونی بلبرینگ در زاویه 90 درجه دچار ترک خوردگی می باشد بنابراین مطمئن ترین منبع اطلاعات برای تعیین وضعیت بلبرینگ هایی که سرعت کم دارند استفاده از سنسورهای التراسونیک است. استفاده از ابزار گفته شده مبلغ قابل توجهی را برای شرکت صرفه جویی می کند و خوشبختانه از هزینه های خرابی غیر منتظره جلوگیری می کند.

اطلاعات تماس 02177611903 02177618554 02177618454 02177613604 09905750992

@RcesIndustry

Info@rces.ir
contact