شرکت آرسس

علت های رایج شکستگی و خرابی برینگ موتورهای برقی

علت های رایج شکستگی و خرابی برینگ موتورهای برقی

در این جا با 5 مورد از عوامل شکستگی و خرابی برینگ ها آشنا می شوید. به راحتی می توان ریشه و علت خرابی برینگ ها را مشخص کرد و با انجام اقدامات لازم از وقوع دوباره ی این اتفاق جلوگیری نمود.

 سایش جرقه ای

سایش جرقه ای به هنگام عبور جریان برق از یک حلقه به حلقه ی دیگر اتفاق می افتد و این امر از طریق غلتنده ها صورت می گیرد. میزان آسیب دیدگی و خرابی، به مقدار انرژی و مدت زمان آن بستگی دارد که نتیجه ی آن به صورت زیر می باشد:

  • ایجاد حفره ی عمیق در غلطک ها و کابل ها
  • افت کیفی روانکار و شکستگی زودرس برینگ ها

برای جلوگیری از آسیب دیدگی به هنگام عبور جریان برق، باید از برینگ های عایق شده استفاده کرد. از انواع بیرینگ های عایق شده ی SKF، می توان برینگ INSOCOAT و بیرینگ Hybrid را نام برد.

روانکاری ناکافی و وجود آلودگی

اگر موم روانکار بین غلطک و کابل خیلی رقیق باشد (که معمولا این امر به علت چسبندگی و آلودگی به وجود می آید) تماس فلز با فلز اتفاق می افتد. اگر روانکار شما دچار آلودگی شده باشد، باید آب بند (کاسه نمد) را بررسی نموده و در صورت لزوم آن را تعویض کنید. در بعضی موارد، روانکار با قدرت چسبندگی بالا نیاز دارد که غلظت روغن را افزایش بدهد و این امر با توجه به نوع کاربرد روانکار انجام می شود.

آسیب ناشی از ارتعاشات

موتورهایی که بدون شفت چرخانحمل می شوند در معرض ارتعاشات برینگ ها قرار می گیرند که این امر منجر به آسیب دیدگی برینگ ها می شود. اگر موتور دچار وقفه بشود ، از کار بیفتد و یا به مرور زمان در معرض ارتعاشات خارجی قرار بگیرد باعث آسیب دیدگی برینگ ها می شود. برای محافظت از برینگ ها به هنگام حمل و نقل به موارد زیر توجه کنید:
به هنگام نصب اولیه بلبرینگ ها، شفت را با استفاده از فولادی خمیده (U شکل) به صورت محوری وصل کنید. سپس برینگ ها را با استفاده از تسمه به صورت شعاعی بارگیری کنید. و هنگامی که زمان وقفه طولانی می شود هر از گاهی شفت را بچرخانید.

آسیب دیدگی به علت نصب و تنظیم نادرست

اشتباهات رایج در نصب شامل: استفاده از چکش و یا ابزاری مشابه آن هنگام نصب کوپله و فلکه بر روی شفت، نامیزانی، ناهماهنگی، کشش بیش از اندازه ی تسمه و نصب نادرست که به خاطر باراضافی می باشد. برای جلوگیری از این موضوع، از ابزار دقیقی مانند شفت SKF ، آنالایزورارتعاشات برای بررسی لرزش ها و استفاده از ابزار مناسب برای نصب برینگ ها.

تحمل بار بیش از اندازه ی برینگ ها

برینگ ها برای داشتن عملکرد و کارکردی درست باید حداقل تحمل بار را داشته باشند. آسیب دیدگی به صورت ماده ای چسبناک بر روی غلطک ها و کابل ها ظاهر می شود. برای جلوگیری از این اتفاق، مطمئن شوید که تحمل بار بیرونی برینگ ها به اندازه ی مناسب باشد. یادآوری این موارد به هنگام استفاده از رولبرینگ های استوانه ای بسیار مهم می باشد. چون تحمل بار رولبرینگ های استوانه ای بسیار بالا می باشد. اما این موارد در ارتباط با نصب اولیه برینگ ها صدق نمی کند.

اطلاعات تماس 02177611903 02177618554 02177618454 02177613604 09905750992

@RcesIndustry

Info@rces.ir
contact